4 KEPENTINGAN VITAMIN C PADA TUBUH BADAN MANUSIA

Adakah yang makan Vitamin lepas itu tidak tahu apa kepentingan Vitamin yang di makan itu? Saja-saja makan sebab ikut kawan atau trend? Especially Vitamin C. Ramai yang consume Vitamin C tapi tidak tahu atau cuma tahu Vitamin C itu untuk cantik?

Umi pernah juga macam itu. Haha. Bayangkan umur 34 tahun baru Umi tahu Vitamin C itu bagus untuk kesihatan tulang kita.

Hari ini, Umi mahu kongsikan 4 KEPENTINGAN VITAMIN C PADA TUBUH BADAN MANUSIA

1. VITAMIN C MEMBANTU MENCEGAH KEKURANGAN ZAT BESI

Zat besi merupakan nutrien penting yang mempunyai pelbagai fungsi dalam badan. Ia penting untuk membuat sel darah merah dan mengangkut oksigen ke seluruh badan.

Supplement vitamin C boleh membantu meningkatkan penyerapan zat besi daripada diet. Vitamin C membantu dalam menukarkan zat besi yang kurang diserap, seperti sumber zat besi berasaskan tumbuhan, kepada bentuk yang lebih mudah diserap.

Ini amat berguna untuk orang yang mengamalkan diet tanpa daging, kerana daging adalah sumber utama zat besi.

Vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko anemia di kalangan orang yang terdedah kepada kekurangan zat besi.

Dalam satu kajian, 65 kanak-kanak dengan anemia kekurangan zat besi ringan diberi suplemen vitamin C. Penyelidik mendapati bahawa suplemen sahaja membantu mengawal anemia mereka (20 Sumber Dipercayai).

2. TINGKATKAN IMUNITI

Salah satu sebab utama orang ramai mengambil suplemen vitamin C adalah untuk meningkatkan imuniti mereka, kerana vitamin C terlibat dalam banyak bahagian sistem imun.

Pertama, vitamin C membantu menggalakkan pengeluaran sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit dan fagosit, yang membantu melindungi tubuh daripada jangkitan 

Kedua, vitamin C membantu sel darah putih ini berfungsi dengan lebih berkesan sambil melindunginya daripada kerosakan oleh molekul yang berpotensi berbahaya, seperti radikal bebas.

Ketiga, vitamin C adalah bahagian penting dalam sistem pertahanan kulit. Ia diangkut secara aktif ke kulit, di mana ia boleh bertindak sebagai antioksidan dan membantu menguatkan halangan kulit 

Kajian juga menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C boleh memendekkan masa penyembuhan luka.

Lebih-lebih lagi, tahap vitamin C yang rendah telah dikaitkan dengan hasil kesihatan yang buruk.

3. BOLEH MEMBANTU MENCEGAH SERANGAN GOUT DAN KURANGKAN PARAS ASID URIK

Gout adalah sejenis arthritis yang menjejaskan kira-kira 4% orang dewasa Amerika

Ia amat menyakitkan dan melibatkan keradangan pada sendi, terutamanya pada ibu jari kaki. Penghidap gout mengalami bengkak dan serangan sakit yang teruk secara tiba-tiba.

Gejala gout muncul apabila terdapat terlalu banyak asid urik dalam darah. Asid urik adalah bahan buangan yang dihasilkan oleh badan. Pada tahap yang tinggi, ia mungkin mengkristal dan memendap dalam sendi.

Menariknya, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu mengurangkan asid urik dalam darah dan, akibatnya, melindungi daripada serangan gout.

Sebagai contoh, kajian termasuk 1,387 lelaki mendapati bahawa mereka yang mengambil paling banyak vitamin C mempunyai paras asid urik dalam darah yang jauh lebih rendah daripada mereka yang mengambil paling sedikit (15 Sumber Dipercayai).

Satu lagi kajian mengikuti 46,994 lelaki sihat selama 20 tahun untuk menentukan sama ada pengambilan vitamin C dikaitkan dengan penyakit gout. Ia mendapati bahawa orang yang mengambil suplemen vitamin C mempunyai risiko gout 44% lebih rendah

Makanan dan suplemen yang kaya dengan vitamin C telah dikaitkan dengan penurunan paras asid urik darah dan risiko gout yang lebih rendah.

4. VITAMIN C UNTUK KESIHATAN GUSI DAN TULANG

Vitamin C penting untuk gusi yang sihat dan tulang yang sihat. Vitamin C adalah penting untuk pembentukan kolagen, asas yang membentuk mineralisasi tulang. Kajian telah mengaitkan peningkatan tahap vitamin C dengan ketumpatan tulang yang lebih besar.

Sesetengah orang dengan penyerapan yang lemah akan mempunyai tahap vitamin C yang lebih rendah. Orang tua yang berada di rumah jagaan orang tua cenderung mempunyai tahap vitamin C yang lebih rendah. Perokok juga cenderung mempunyai paras vitamin C yang lebih rendah dalam darah kerana usus mereka tidak menyerap vitamin C secara normal. (Alasan lain untuk berhenti merokok!)

Sebab-sebab di atas itu, buat Umi konsisten untuk mengambil Vitamin C Shaklee setiap hari. 4 SEBAB KENAPA SAYA CONSUME VITAMIN C SHAKLEE SETIAP HARI

Your Favorite Shaklee Distributor
Ohya! Boleh reach Umi di Instagram juga > https://instagram.com/ellymatin_?igshid=MmIzYWVlNDQ5Yg==


Comments