5 TIPS KURUS SEBELUM RAYA DENGAN SET KURUS SHAKLEE

Pagi Selasa ini terngiang-ngiang di telinga kata-kata salah seorang Intermittent Fasting Buddies Umi. Beliau pernah cakap macam ini tau.

"Kalau puasa memang senang turun berat badan"- Kak Fahn

Bukan sekali Kak Fahn cakap, tapi boleh dikatakan ini antara ayat comfort Kak Fahn untuk Umi. Dan bilamana Umi cuba berpuasa, memang betul. Berat Umi lebih senang turun. Even mau turunkan dari 94kg ke 90kg inipun, asbab puasa tau. Umi pernah share sini. 

Macam magic, turun begitu sahaja berat tu. Apa Umi buat? Jadi Umi share the tips atau more to pengalaman what i am doing.

5 TIPS KURUS SEBELUM RAYA DENGAN SET KURUS SHAKLEE

1. NIAT

Niat adalah paling penting untuk dibetulkan sebelum meneruskan tips-tips lain tau. Niat mau kurus sebelum raya bukan sebab mau pakai pakaian ketat, bukan sebab mau tunjuk body. Big no ya kawan-kawan.

Untuk Umi, niat mau turunkan berat badan sebelum raya. Haha, ini secara jujurnya. Pertama ialah Umi mau makan banyak sewaktu raya. Adoiiilah niatku ini. Tapi betul! Umi mau kurus dan turunkan at least 5kg sebelum raya sebab Umi mau makan tanpa berkira-kira berat badan Umi. HAHA. Sebab tahun ini, Umi akan raya di Lahad Datu. Awuuu.

Jangan gelak!

Kedua, Umi tau dan percaya bila lebih ringan. Badan lebih senang bangun untuk beribadah. Sebab Umi pernah kurus gais. Umi pernah saja berat 68kg asbab Set Kurus Shaklee dan Umi memang lebih senang bangun Tahajjud. Bila berat badan kurang, mood pun makin baik.

Ketiga sebab Umi ini suka pakai shawl dan shawl kegemaran Umi ialah Ariani kosong. Shawl ini kalau badan size XXL, akan kelihatan singkat. Susah mau lilit. Tapi kalau kurus, lebih senang pakai dan ia nampak lebih panjang.

Mau keempatkah? Haha. Okeh. Keempat pula, Umi mau beli baju raya kedua Umi secara online sahaja. Sebab Umi memang niat tahun ini tidak akan buang masa di shopping mall hanya untuk beli baju raya. Bila badan lebih kurus, memang sangat senang beli pakaian secara online.

Okeh. Cukup 4 sahaja niat ini. Umi rasa cukup sudah untuk brainstorm U punya niat. Betulkan?

2. MEAL PLANNING

"Follow the flow je lah"- Netizen.

Okeh. Bukan semua orang dapat ikut sistem follow the flow. Umi jenis mau buat apa kena plan terlebih dahulu. Mungkin bukan 100% planning tu menjadi. Tapi sekurang-kurangnya ada rujukkan untuk mau buat sesuatu. And ya, i always plans my week, day and meal. Umi selalu plan, mau sahur apa. Mau makan apa masa berbuka.

Selalunya sahur kami sekeluarga memang sangat-sangat simple. Umi memang wajib masak setiap hari, sebab suami berkerja berat. Tapi untuk Umi, memang Umi akan ambil nasi sangat sedikit. Sekadar merasa dan meriahkan sahur bersama anak-anak dan suami.

Our favorite sahur is Sup Ayam masak macam masakkan pantang dan semestinya telur kegemaran ramai. Haha. We don't drink air sirap during sahur. Kecuali coffee for abah. Tapi memang Umi minta dia untuk limitkan pengambilan makanan manis sewaktu berpuasa. Pokoknya, sahur ini memang easy and simple.

Kalau berbuka pula, memang agak mencabarkan. Haha. Awal-awal perkahwinan, Umi memang tidak tahu langsung kopi ini perlu dihidang sewaktu berbuka puasa. Sebab masa tu, bagi Umi lepas berbuka itu hampir mau tidur. Kenapa perlu minum kopi. Haha. 

Tapi Alhamdullilah, lepas beberapa tahun berpuasa. Umi berjaya pujuk Abah ganti minuman lain instead of minum kopi. Waktu berbuka ini, makanan bukanlah 1 cabaran ya kawan-kawan.

Cabaran utama Umi ialah AIR! Alhamdullilah ada Performance Drink yang sedap ini. Jadi beli air di luar memang sangat jarang. Umi memang sangat bersemangat bancuh Performance Drink dicampur Vivix sewaktu berpuasa.

InsyaAllah tahun ini kami mau buat 20 days no bazar day.

3. ROUTINE

Antara asbab kejayaan bermula dari routine. Ramai antara kita, mau kurus sebelum raya tapi tidak plan atau ubah rutin kebiasaan. Dan kalau you mau tau, rutin Intermittent Fasting itu antara rutin paling baik yang perlu diteruskan sewaktu di bulan Ramadan nanti.

Siapa perasaan kalau kita buat Intermittent Fasting, kita kurang makan manis, kita tidak makan berat sewaktu pagi dan kita elak tidak boleh ambil apa-apa makanan atau minuman yang ada kalori sewaktu IF itu berlangsung. Umi sajakah perasaan?

Ilmu Intermittent Fasting tu just masukkan dalam puasa di bulan Ramadan. So usually my IF routine. Pagi-pagi buta ini, Umi memang wajib ambil Cinch Tea. Cinch Tea ini bantu untuk cut craving. Sebab menurut pengalaman Umi, yang gagalkan Intermittent Fasting kita ialah CRAVING. Bukan lapar semata-mata.

So masukkan saja kebiasaan Intermittent Fasting itu di Ramadan Fasting.


Ini adalah rutin sahur Umi. Umi akan ajak keluarga makan pada jam 4.15 AM. Supaya mereka ada masa untuk minum dan habiskan water intake sewaktu sahur. As u all know, badan manusia sangat perlukan yang namanya bendalir untuk oksigen naik ke otak. 

"Eh awalnya jam 4.15 am sahur"

Kalau tinggal di Sabah, kira lewatlah tu. Hehe. Sini waktu sahur pun jam 5 am. So kira-kira makan dalam 15 minit, ada masa untuk minum air dan luruskan badan sebelum solat subuh. Umi pun ada masa untuk baca doa dan sebagainya.

4. TREAT YOUR SELF NICELY

Ntahlah, Umi saja rasa macam ini atau you pun ada perasaan yang sama. Asal puasa saja mesti mau makan semua benda dalam 1 masa. Treat your self nicely babe! 

Kita semua tau, bahawa gula tu sangat JAHAT dan you and me tau makanan sekarang ini sangat tinggi gula ok. Why not this Ramadan let's treat our self nicely.

Tidak mahal pun modal untuk makan secara sihat dan berpada-pada. Start tahun 2019, Umi mengamalkan puasa atau tidak puasa. Umi masak seperti biasa. U can treat your self with bazar food tapi tidak boleh lebih RM 10. Ini untuk elak dari beli makanan-makanan yang tinggi kandungan gula dan pewarna.

Selalunya sebelum masak untuk berbuka. Umi akan infom semua ahli keluarga. Hari ini Umi masak sekian-sekian. Hope u all enjoy the meal. Ataupun Umi minta anak-anak dan suami voting. Masak ayam kicap atau ikan goreng. 

InsyaAllah dengan cara ini, lebih senang untuk mencapai misi kurus sebelum raya. Perut pun terjaga, InsyaAllah.

5. AMBIL SUPPLEMENT TAMBAHAN

Secara jujurnya Umi rasa susah berpuasa tanpa supplement. Mungkin sebab Umi ada sejarah gastrik. Jadi bila consume Set Puasa Shaklee ini Umi rasa puasa Umi lebih berkualiti.

Umi ingat lagi awal-awal perkahwinan, itu adalah tahun pertama Umi berpuasa sebagai seorang Islam dan juga dalam masa yang sama Umi mengandung. Sangat terseksa okeh. Puasa dan mengandung. Bila waktu berbuka, makanan sudah masuk mulut akhirnya keluar semula. Sampai muntah hijau. 

Alhamdullilah Umi tidak pernah lagi merasa situasi itu selepas bertemu dengan Shaklee.

Percaya atau tidak, berat badan kita ini susah turun kalau kita ada gastrik. Sebab perut akan sentiasa rasa kosong, lepas tu perut akan rasa bloated saja. Rasa mau makan tapi at the same time mual. 

4 STEP YANG BANTU UNTUK ANDA JAYAKAN MISI KURUS SEBELUM RAYA DENGAN SET KURUS SHAKLEE

STEP 1 : DETOX

ALFALFA

Alfalfa ini ia berfungsi sebagai detox darah dan membuang air yang berlebihan dalam badan. Selain itu, ia bantu untuk "matikan" ke-acid-an dalam perut. Sewaktu puasa ini sangat penting, sebab gastrik terjadi bila kita terlalu makan makanan yang acidic. 

HERB LAX

Salah satu kandungan yang ada dalam Herb Lax ialah daun Senna yang digunakan secara tradisional yang berfungsi untuk melegakan sembelit. Sangat bagus untuk membersihkan usus besar. Ingat ya, salah satu punca susah turunkan berat badan ialah SEMBELIT. Jadi Herb Lax is must have gais.


STEP 2 : BURN BABY BURN

OMEGA GUARD

Omega Guard kaya dengan Omega 3. As you know, Omega 3 ini menjadi agen pembakar lemak. Sangat bagus untuk yang mahu kuruskan badan. Ia membantu meningkatkan metabolisma badan, meningkatkan kadar pembakaran lemak dan mengawal paras lemak yang sihat yang terkumpul dari daily food kita.

Baru semalam jumpa dengan kawan, Umi share Umi turun berat salah satu asbabnya ialah Omega Guard. Bila start ambil Omega Guard, 7 bulan diberat yang sama tu kena break bila makan Omega Guard.

LECITHIN

Lecithin pun tidak kurang hebatnya. Ia berfungsi sebagai pengemulsi lemak secara semulajadi dalam salur darah. Mungkin ada yang tertanya-tanya, pengemulsi itu apa? You just bayangkan this.

Kuning dan putih tidak akan bersamakan? Tapi bila telan lecithin ini, proses pemecahan antara kuning dan putih lebih cepat. Kuning itu lemak, bila lemak terlalu besar dan banyak bergumpal ia boleh menyebabkan pengumpulan lemak pada dinding jantung atau salur darah. So lecithin berkerja untuk leraikan lemak dari bergumpal.

STEP 3 : CUT

CINCH TEA

This is my must have tea. Umi ini boleh dikatakan selera 24 jam selera mengandung. Haha. Kadang diri sendiri tidak faham kenapa teringin macam-macam dalam 1 masa. Mujurlah ada Cinch Tea yang kaya dengan 3 jenis tea terbaik.

Ia terdiri daripada Matcha Tea, Red Tea dan juga White Tea. 

Another cerita throwback. Semalam we all ada small gathering. Bukan formal gathering pun. Just 3 of us. Geng Coach Detox Jutawan. 

"I cannot without Cinch Tea tu, minum tu memang hilang selera makan"- Ivy

"Betul wei, must have untuk pre opening my IF. Lagi sekarang i workout pagi"- Hasfa

"Saya kononnya minum kopi sebab mau hilangkan mengantuk, tapi makin pula mengantuk. But another level betullah Cinch Tea ini. Memang konfom segar bugar mata"- Me

Umi memang ambil Cinch Tea untuk ganti Umi punya coffee.

STEP 4 : BINA

CINCH SHAKE

Cinch Shake ini mempunyai 3 jenis perisa. Vanila, Latte dan Coklat. Cinch Shake kegemaran Umi ialah Coklat. Umi suka rasa Cinch Coklat sangat kaya dengan rasa dark coklat.

Umi suka campur Cinch Shake dengan ESP. Kenyang lebih lama tau, walaupun tengah susukan baby. Cinch Shake ini berfungsi sebagai pengganti makanan atau orang putih selalu cakap instant meal. Maksudnya kalau sudah minum Cinch Shake ini, kita tidak perlu susah-susah untuk bersilat di dapur lagi sewaktu puasa.

Selain itu, Cinch Shake ini membantu mengawal berat badan dan paling penting ia membantu untuk kekalkan jisim atau kuatkan otot kita.

Ohya! Sebelum Umi akhiri entry kali ini, Umi mau share promo Hello New You ini.

Ia bakal berakhir March 2023 ini.

Sangat untung grab Set Hello New You. Sebab setiap belian itu akan layak join member Shaklee dan layak dapatkan dengan harga hanya RM 353.

1. Herb Lax
2. Omega Guard
3. Lecithin
4. Cinch Shake Coklat
5. FREE Cinch Shake Coklat

Jimat gila-gila okeh. Eh you all boleh juga baca perkongsian kawan Umi ini. Set Kurus Shaklee

#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#duitrayaawalshaklee2023
#pengedarshakleekotakinabalu2023

Hubungi saya disini:

Elly Matin SID 1159538
Nombor Telefon 0135566683
Pengedar Shaklee di Kota Kinabalu Sabah









Comments

  1. Set Hello New You memang terbaik. Berat turun, inches loss pun banyak!

    ReplyDelete

Post a Comment