4 KEBAIKKAN COENZYME Q10 PADA WANITA

Kali pertama Umi dengar pasal Coenzyme Q10 atau lebih dikenali sebagai CoQ10 ini dari Shaklee pada tahun pada tahun 2018. Masa itu, gigih masuk kelas CoQ10 sebab Shaklee members lain yang pernah cuba CoQ10 ini, mereka kata sangat best. Jadi pada newbie like me, mestilah excited.

CoQ10 secara semula jadi ditemui di dalam badan, dengan tahap tertinggi dalam jantung, hati, buah pinggang dan pankreas. Ia membantu menjana tenaga dalam sel dengan membuat antioksidan adenosin trifosfat (ATP), yang terlibat dalam pemindahan tenaga sel, dan berfungsi sebagai antioksidan untuk melindungi sel daripada tekanan oksidatif.

4 KEBAIKKAN COENZYME Q10 PADA WANITA

1. KESUBURAN

CoQ10 ini boleh membantu kesuburan. Seperti yang kita tahu, kesuburan wanita akan berkurang apabila usia semakin meningkat. Ini kerana semakin meningkat usia, pengeluaran CoQ10 semakin perlahan jadi akan berlaku penurunan bilangan dan kualiti telur.

Dengan meningkatkan CoQ10 dalam badan, ia dapat melindungi telur dari kerosakan oksidatif.

Tapi ianya bukan untuk wanita sahaja tau, sperma lelaki juga boleh terdedah kerosakkan oksidatif yang boleh mengakibatkan bilangan sperma berkurang, kualiti sperma yang lemah dan tidak subur.

Beberapa kajian telah menyimpulkan bahawa penambahan CoQ10 boleh meningkatkan kualiti, aktiviti dan kepekatan sperma dengan meningkatkan perlindungan antioksidan.

CoQ10 boleh membantu mencegah kerosakan oksidatif, yang boleh membantu menggalakkan kesuburan wanita dan lelaki.

Boleh baca my master punya blog untuk kesuburan sini

2. KECANTIKKAN

CoQ10 ini nutrisi yang membantu menyokong penuaan kulit secara sihat. Unsur berbahaya seperti kerosakan selular atau ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan kelembapan kulit berkurangan dan perlindungan daripada penceroboh alam sekitar, serta penipisan lapisan kulit.

Menurut manusia dan kajian haiwan, penggunaan CoQ10 terus pada kulit boleh membantu mengurangkan kerosakan oksidatif yang disebabkan oleh sinaran UV dan membantu mengurangkan kedalaman kedutan dan menggalakkan perlindungan antioksidan.

Apabila digunakan secara topikal, CoQ10 boleh melindungi daripada kerosakan pada kulit, yang boleh membantu menyokong penuaan kulit yang sihat.

3. KESIHATAN OTAK

Fungsi mitokondria cenderung menurun dengan usia, yang boleh menyebabkan kematian sel-sel otak dan menyumbang kepada keadaan seperti Alzheimer dan Parkinson.

Malangnya, otak sangat terdedah kepada tekanan oksidatif kerana kandungan asid lemak yang tinggi dan permintaan yang tinggi untuk oksigen.

Tekanan oksidatif ini meningkatkan penghasilan sebatian berbahaya yang boleh menjejaskan ingatan, kognisi dan fungsi fizikal.

CoQ10 boleh mengurangkan sebatian berbahaya ini, mungkin memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer dan Parkinson, menurut beberapa kajian haiwan pada 2019 dan 2021 Sumber Dipercayai.

4. TENAGA UNTUK BERSUKAN

Fungsi mitokondria yang tidak normal boleh mengurangkan tenaga otot, menjadikannya sukar untuk otot mengecut dengan cekap dan mengekalkan senaman.

CoQ10 boleh membantu prestasi senaman Sumber Dipercayai dengan mengurangkan tekanan oksidatif dalam sel dan meningkatkan fungsi mitokondria.

Satu kajian Sumber Dipercayai mendapati bahawa suplemen CoQ10 mungkin telah membantu menghalang tekanan oksidatif dan penanda kerosakan otot dan hati dalam perenang elit remaja semasa fasa persaingan mereka.

Selain itu, menambah dengan CoQ10 boleh membantu mengurangkan keletihan, yang juga berpotensi meningkatkan prestasi senaman.

4 MAKANAN TINGGI COQ10

  • Organ Haiwan seperti hati, buah pinggang, paru-paru
  • Kekacang seperti bijan, kacang soya dan kacang tanah
  • Lemak ikan seperti sardin, mackerel
  • Minyak seperti, minyak kacang dan canola oil

Menurut Medical News Today 60-500mg adalah recommended daily intake dan 1200mg adalah dos maksimum untuk CoQ10 dalam sehari. Tapi cuba bayangkan CoQ10 100 gram fatty fish cuma dalam 6.7mg sahaja. Sekarang baru Umi tau, kenapa makanan seimbang juga tidak cukup untuk cukupkan keperluan nutrisi. 

Mujurlah Umi ada CoQ10 dari Shaklee iaitu CoQ-Trol. Bestnya CoQ-Trol ini dalam 1 kapsul ada 100mg CoQ10 dan ada tambahan Resveratrol sebanyak 2mg. Power! No wonderlah sewaktu Umi tenaga lain macam.

Resveratrol has antioxidant, anti-inflammatory, immunomodulatory, glucose and lipid regulatory, neuroprotective, and cardiovascular protective effects, therefore, can protect against diverse chronic diseases, such as cardiovascular diseases (CVDs), cancer, liver diseases, obesity, diabetes, Alzheimer’s disease, and Parkinson’s disease

Dan sumber resveratrol yang ada dalam CoQ-Trol ialah sejenis tumbuhan yang sangat powerful iaitu  Polygonum cuspidatum root extract) memang sangat terkenal dengan Traditional Chines medicine pada zaman dahulu.


Waktu pregnant pun Umi ambil CoQ Trol sebab Umi perlukan tenaga lebih untuk urus anak yang lain. Alhamdullilah memang sangat bertenaga ya.


This is my downline feedback. Best!!

Ini ada juga beberapa kawan-kawan Shaklee punya feedback

Comments