10 MAKANAN HARIAN MALAYSIAN YANG TINGGI VITAMIN E

Assalamualaikum. Hi babe!

Hari itu, Umi dapat 1 komen cakap "makan saja makanan macam biasa. Ada juga Vitamin E". Jadi Umi pun gigih mencari, makanan-makanan harian kita yang tinggi Vitamin E.

Menurut saranan RDA wanita atau lelaki berumur dari 14 tahun dan keatas perlukan 15mg sehari Vitamin E dan wanita yang susukan anak perlukan 19mg Vitamin E sehari. Maximum pengambilan ialah 1000mg per day.

Ramai yang tahu bahawa Vitamin E ini bagus untuk kecantikkan tapi ramai yang tidak tahu bahawa Vitamin E ini sangat penting untuk penglihatan, kesuburan dan kesihatan darah, otak dan kulit.

Jadi hasil pencarian Umi, sebagai tekak Malaysian. Tidak banyak sebenarnya makanan yang senang di cari dan mudah kita makan. Tapi marilah sama-sama baca ya.

10 MAKANAN HARIAN MALAYSIAN YANG TINGGI VITAMIN E

1. Avocado

Umi ambil juga avocado ini sebab ramai yang suka makan. Tapi as Eczema fighter, kami jarang sangat beli Avocado, sebab Avocado can trigged gatal. Dalam Avocado ada 2.1 mg Vitamin E untuk separuh buah Avocado. 

Rasanya kena makan berapa biji Avocado itu untuk dapatkan saranan RDA untuk sehari? 4 biji Avocado? Huhuh, Avocado tidak terlalu murah untuk di consume 4 biji sehari.

2. Kiwi

This is my favorite fruit. Tapi kadang bila harga itu mencanak naik, tak beli juga. 1 biji kiwi sederhana bersamaan dengan 1mg Vitamin E. Kiranya kalau mahu ikut saranan RDA, perlu 15 biji Kiwi kah? Maigad. 

Usually harga Kiwi in my area is RM 8 untuk 4 atau 5 biji. Tak mampu sis. Makan sehari sebiji bolehlah kot. Haha.



3. Brokoli

Separuh gelas Brokoli bersamaan dengan 1.1mg Vitamin E. Oooo. This brokoli, lama sangat tidak beli. Sebab everytime makan Brokoli mesti Umi masuk angin. 

4. Bayam

Bayam my favorite! Ada 0.6mg Vitamin E untuk 1 cawan Bayam mentah. Bagi yang dah masak dapat 0 ke? Suka sangat makan bayam. Tapi bayam tumislah.

5. Sotong

Sotong ini jarang juga Umi beli, tapi tau ramai juga yang consume sotong setiap hari. 100 gram sotong ada 1.2mg Vitamin E. Boleh dapat banyak kali kalau sotong, sebab makan sekali mesti banyak.

Tapi not really recommended kot bagi yang ada urik acid tinggi macam Umi. Sesekali itu bolehlah.

6. Kacang

100 gram Kacang mengandungi 8.3mg Vitamin E. Favorite juga ini, tapi ramai tidak makan kacang sebab takut jerawat. Walhal dalam kacang ini terkandung juga Protein sihat.

7. Minyak Kelapa Sawit

Minyak kebanggan Malaysia ini mengandungi 16mg Vitamin E untuk setiap 100 gram.

8. Mangga

Half fruit dapat 1.5mg Vitamin E. Wah lepas ini makin rajinlah sis makan mangga.

9. Kuaci

Kuaci banyak tau Vitamin E dalam itu. Tapi tidak tahu kalau yang bersalut garam itu valid ke tidak. Tapi 100 gram Kuaci bersamaan dengan 35mg Vitamin E. Lepas ini, asal lepak-lepak dengan kawan boleh makan kuaci. Haha.

10. Lobster

Sebenarnya Umi fikir 2 kali masukkan ini dalam makanan harian yang tinggi Vitamin E. Tapi ini sajalah makanan yang orang Malaysia lebih kenal walaupun agak kayangan okeh.

Jadi dalam 100 gram Lobster ada 2.8mg Vitamin E. Terbayang harga Lobster 400 gram cecah RM 100. 

Makanan lain juga ada yang mengandungi Vitamin E, cuma apa yang Umi share ini. Vitamin E nya paling tinggi.

Umi memang perlukan Vitamin E untuk skin, darah dan otak Umi. Lagi-lagi menyusu ini. Jadi walaupun Umi makan secara konsisten makanan-makanan harian, tapi Umi tahu Umi tidak akan dapat Vitamin E yang cukup dalam sehari.

Jadi itu sebab Umi mengambil juga Vitamin E dari Shaklee sebagai tambahan. 1 biji Vitamin E Shaklee bersamaan dengan 268mg Vitamin E yang lengkap dengan Selenium sebanyak 65mcg.

Baca lebih lanjut tentang Vitamin E Shaklee di sini

Best sangat bulan ini ada promo beli 3 dapat diskaun 60%. Mau beli 1 saja? Jom PM Umi sekarang.

Your Favorite Shaklee Distributor
Ohya! Boleh reach Umi di Instagram juga > https://instagram.com/ellymatin_?igshid=MmIzYWVlNDQ5Yg==

Comments