AMALAN GAYA HIDUP SIHAT DAN RUTIN HARIAN UMI

Sebagai ibu kepada 4 orang anak yang masih kecil dan rapat, rutin harian Umi sangat padat. Terkadang tidak terfikir pun untuk diri sendiri. Tapi bila mudah burn out dan terlalu penat, Umi mula berfikir dan cuba untuk ubah cara gaya hidup ke arah lebih sihat.


Hari Umi bermula dengan jam 4 am dan habis secara tidak official pada jam 9 atau 10 pm bergantung pada rutin tidur anak-anak. Walaupun Umi ajar anak-anak tidur awal, tapi ada masamya diorang akan tidur lewat. Itu tidak termasuk breastfeeding kan anak waktu malam. Percaya atau tidak, tapi gaya hidup tidak sihat menyebabkan hidup kita tidak produktif setiap hari.

Bulan June ini, Umi sudah "re-create" jadual Umi untuk menjadikan hidup lebih sihat dan produktif.

Sebelum ini, Umi tidak mengambil kira gaya hidup macam mana yang Umi ada. Paling penting, anak ke sekolah, makan dan rumah dalam keadaan okeh. Tanpa Umi sedar, kami hidup hanya untuk hidup dan diri Umi mudah burn out.

1. EAT HEALTHY

Menurut saranan KKM, kita kenalah ambil 3 hidangan sayur dan 2 hidangan buah dalam sehari. Tapi dalam 100% rakyat Malaysia, cuma 5% sahaja yang ikut saranan KKM. Maybe ramai yang tiada kesadaran bahawa pentingnya masukkan makanan tinggi serat dalam diet harian kita.

Salah satu kebaikkan bila kita mengambil makanan yang tinggi serat seperti sayur dan buah ialah sistem pencernaan lebih baik. Anda lebih senang membuang setiap hari.

Alhamdullilah, walaupun Umi bukanlah boleh makan sayur 3 kali sehari untuk setiap hari. Tapi Umi suka makan sayur. Kalau rajin, memang Umi akan masak sayur. Kadang bila fikir-fikir, apa yang menyebabkan kita tidak suka sayur?

Macam Umi, Umi rasa cuci sayur ini susah. Haha. Jadi cara Umi untuk elak dari malas cuci sayur ialah Umi akan beli sayur yang jenis berkulit. Jadi tidak perlu Umi cuci telalu lama. Contohnya, timun.

Selain itu, Umi suka campur lauk dalam 1 kali masak. Contoh masak sup ikan, Umi akan letak juga sayur. Jimat masa!
Umi perasaan bila makan sayur 3 kali sehari, Umi lebih senang membuang dan Umi jarang sakit kepala kerana awal pagi sudah membuang tanpa sisa. Haha. Perut lebih lega berbanding tidak mengambil sayur. 

Selain sayur, pengambilan protein juga penting dalam pemakanan. Badan kita perlukan protein untuk tulang, otot, hormon dan enzyme. Tapi protein bagaimana yang anda perlukan? Protein ini terdiri daripada ayam, daging lembu, ikan dan ada juga dari tumbuhan.

Tapi teknologi makin morden, banyak sangat makanan dan haiwan yang disuntik hormon untuk cepat membesar. Malah selain itu, ada juga yang suntik agar lembu, ayam menghasilkan daging yang berat dan banyak. Even telur pun rasa tidak selamat untuk di makan. 

Tapi no choice. U have to eat, melainkan u ada ladang sendiri. Cuma orang yang tinggal di bandar, maybe boleh ikut cara Umi.

Sejak beberapa tahun bersama Shaklee, Umi semakin sedar dan tahu bahawa. Protein bukan hanya dari haiwan sahaja. Oleh itu, Umi kongsikan 5 protein yang ada pada tumbuhan.

4 Tumbuhan Tinggi Protein

  • Beans and lentils – chickpeas, black beans, kidney beans
  • Soy products – tofu, edamame, tempeh, seitan
  • Whole grains – quinoa, oatmeal, couscous
  • Nuts and seeds – cashews, sunflower seeds, almonds

2. EXERCISE REGULARLY

Mula-mula amalakan pemakanan sihat, Umi sebenarnya pandang enteng kepada senaman. Banyak faktor Umi malas bersenam. Salah satunya malas berpeluh lepas itu, kalau mau jogging tidak suka orang tengok-tengok. 

Tapi sejak join Jom Detox IF, Umi lebih bermotivasi untuk bersenam sebab dalam group itu. Ada coach yang bertauliah share pasal senaman dari rumah. Walaupun ada masanya cuma 15 minit sahaja Umi bersenam, tapi Umi dapat rasa tenaga positif Umi naik.

3. SUPPLEMENT WISELY

"Makan supplement sajalah"

Dulu awal-awal join Shaklee, Umi fikir everything can be solve with supplement. Jadi cara Umi mau kurus, Umi makan supplement sahaja. Walhal, setiap perkara itu perlukan balancing. No wonder makan Shaklee bertan-tan tapi tetap tidak sihat, tetap berkedut dan tetap gemuk.

Sebab tidak amalkan gaya hidup yang sihat. But now, dah faham apa itu gaya hidup sihat. InsyaAllah Umi akan cuba yang terbaik untuk amalkan gaya hidup sihat seperti saranan Shaklee.

Dulu Umi ambil supplement sebab mau kurus, sebab mau cantik. Tapi sekarang Umi sudah faham apa fungsi supplement sebenar. Iaitu, memenuhi atau membantu untuk tutupi lompang nutrisi yang kita tidak mampu penuhi dengan hanya pemakanan dan senaman.

Lagipun, bersenam saja tidak membantu untuk badan sihat tau. 3 benda ini perlulah selari.

Setakat ini, ini adalah daily supplement Umi.

1. ResV

Mula-mula, Umi terasa ResV ini sangat mahal. Umi rasa tidak mampu mau beli. Tapi bila fikirkan kesannya terhadap badan Umi. Umi cut all the crap things yang Umi consume selama ini dan ganti dengan ResV. 

Kerana bila difikir semula, kenapa aku boleh beli fast food 4 days a week sedangkan ResV yang membantu untuk hidup lebih baik hanya spent RM 14.20 sehari. 

Antara kebaikkan yang Umi dapat dari ResV ialah..

  • Sakit tulang belakang yang sangat teruk sebab bersalin czer, tiada lagi.
  • Umi lebih bersemangat bangun pagi.
  • Badan lebih segar
  • Mood lebih baik
  • Lebih lawas pembuangan

2. Alfalfa Complex

Supplement raja segala tumbuhan ini adalah antara supplement pertama yang Umi sangat hargai yang hadir dalam hidup Umi. Umi pernah ada masalah keputihan yang sangat teruk dahulu sewaktu kelahiran anak pertama. Masalah keputihan itu, memang mengganggu Umi dalam pekerjaan dan kehidupan harian Umi. Umi terkadang rasa gagal menjadi seorang isteri yang baik akibat masalah keputihan tersebut.

Tapi Alhamdullilah, selepas makan 3 botol Alfalfa. Umi sampai lupa yang Umi pernah ada masalah tersebut sebelum ini. So kalau tidak mengandung, memang Alfalfa is my daily vitamin. Selain itu, dia sangat kaya dengan serat. Serat yang ada pada Alfalfa ini 3 kali ganda lebih banyak dari sayur yang kita makan sehari.

Even bau badan pun boleh hilang dengan Alfalfa. InsyaAllah. Lagipun Alfalfa Shaklee ini bagus sangat untuk sokong penyusuan.


3. B-Complex

Menurut survey yang Umi buat pada kawan-kawan surirumah dan yang berkerja. Lebih ramai kawan-kawan surirumah yang burn out atau stress kerana banyak sebab. Boleh tengok gambar bawah ini.
Umi pun pernah ada perasaan di atas sebelum ini. Rasa tidak dihargai, rasa tidak didengari, rasa rendah diri. Tapi Alhamdullilah, menjadikan Shaklee is my work at home job membuatkan Umi lebih yakin dan kurang stress.

Selain itu, Umi mengambil B-Complex sebagai pembantu Umi untuk uruskan stress dan tenaga seharian Umi.


4. Cinch Tea

Umi sangat love dengan outcome Cinch Tea ini. Powerful sangat. Tugas seorang ibu bukan hanya memberi makan, ambil dari sekolah dan bersihkan rumah. Tapi mental health dan spritual anak sangat penting. 

Tapi kalau kita sebagai ibu tiada tenaga yang cukup untuk transfer high energy to our kids. How?

Cinch Tea help me a lot dalam menjaga dan beri instant physical energy pada Umi. Bayangkan sehari 8 kali keluar masuk rumah sebab hantar dan ambil anak untuk pergi dan ke sekolah bersama 2 baby. Penat? yep! Tapi Alhamdullilah atas izin Allah, Umi berjaya lalui. 
That why Umi perlukan support system yang kuat seperti Cinch Tea.

Umi juga ambil supplement lain seperti Protein, Kalsium, Vitamin C. Kena ingat bahawa, kesihatan ialah TOP PRIORITY kita. Kerana harga sebuah kesihatan tidak mampu dibayar selepas sakit.

Jadikan amalan gaya hidup sihat sebagai rutin harian kita.



Comments