GEMUK DARI KECIL SAMPAI TRAUMA

"Hi golombon"

Bermaksud "Hi gemuk"

Inilah ayat yang cikgu sekolah rendah panggil Umi. Zaman itu, panggilan seperti itu ibarat panggilan COMEL gais! Lepas itu, naik tingkatan 1 pun orang selalu panggil gemuk. Zaman tu bukan macam zaman sekarang senang mau cari Tips kurus dengan cepat.

Until one day someone call me "ibuuuuuuu" sampai kes emotional demage. Sebab masa itu, Umi sudah form 5. Perasaan malu itu ada sudah dan orang itu teriak Umi dari blok sebelah ke blok sebelah (my class)

Sumpah i am so malu and until now, kalau jumpa orang tu i jadi trauma. Jantung jadi laju. Umi sampai pernah ambil ubat-ubatan terlarang yang tidak mendapat kelulusan KKM kerana terdesak kerana mau kurus dengan cepat. 

Walhal, dibandingkan sekarang. Waktu itu, Umi tidaklah gemuk sangat. Tapi sebab orang sekeliling toxic sangat, sampai Umi jadi trauma dan cuba bermacam diet untuk kurus dengan cepat.

Masa Umi makan ubat terlarang yang tidak mendapat kelulusan KKM itu, Umi tidak sedar pun benda itu tidak baik for my self. Yang Umi tau my friend cakap "aku ada 1 ubat kurus, memang konfom kurus dan tidak buat ko mengantuk selama 3 4 hari"

Umi dengan akal yang agak pendek masa itu, terus telan and i can't sleep for 3 or 4 days and time tu, Umi projek akhir semester. Umi rasa macam mayat hidup ke sana ke sini siapkan projek akhir. U know what, i kurus i 7 days. Kurus sangat-sangat.

Tapi sampai 1 masa, my husband tahu perkara ini dan marah me and her sister (haha my friend tu dia punya adik). Kami pun apa lagi, kaw-kaw kena marah. But Alhamdullilah, i tidak pernah ambil sudah that things. 

Dannn selamat kembali oversized. Kurus dalam masa beberapa hari dan gemuk dalam masa beberapa hari dan berganda-ganda beratnya naik. Huhu.

Disambung pula berkahwin dan mengandung anak pertama, berat Umi semakin naik hingga cecah 104 kg dan bukan senang okeh mau turuunkan berat badan. Bila obese ini, badan akan cepat penat dan nampak tua sangat-sangat.

bulan ke2 kot i join Shaklee, terus join kelas nutrisi sebab mau ilmu. This time, ESP tu pun i tak reti sebut. HAHA


gambar blog dulu-dulu

Lepas itu, Umi jumpa Shaklee dan consume set menyusu.

Belum sempat kurus, mengandung semula. Tapi Alhamdullilah mengandung kali ini tidaklah sampai 104KG. Mungkin makin pandai kawal pemakanan dan lagi 1 Umi lebih tenang mengandung untuk kali ke-2 walaupun anak sangat-sangat rapat.

Tapi dijadikan cerita, sewaktu hujung tahun 2016 Shaklee telah anjurkan program Detox. Masa itu, Umi antara pengedar Shaklee yang ambil peluang untuk join Detox. So ini adalah gambar selepas 2 atau 3 minggu Umi join the program. Look so tua kan. Walhal lakiku jauh lebih tua dari aku weiiii.


Tapi apa yang Umi perasaan selepas join program tu, stamina badan Umi lebih bagus. Even Umi boleh saja jogging dengan anak-anak, hiking dengan baby 2 orang tanpa suami (bekerja)


This is me after 1 year dan dalam tempoh Umi berpisah dengan gula, berpisah dengan tepung. Umi telah diserang oleh eczema yang sangat teruk sampai Umi stress dan give up untuk buat semua benda termasuk jaga kesihatan Umi. Umi abaikan segalanya. 

Ibarat Umi tiada hala tuju. Masa itu, ilmu tidak banyak lagi pasal mau kurus ini. Umi tidak tahu pun bila kita karbohaidrat withdraw memang akan berlaku kegatalan melampau atau akan diserang oleh eczema. I tell u, kehidupan diserang masalah kulit lebih teruk dari kehidupan gemuk. Tapi Umi tetap bersyukur, walaupun berat naik tapi tidaklah sampai 90 kg.
Masa ini, Umi terpilih untuk menjadi duta Youth Skincare Shaklee. Alhamdullilah. Ini antara sinar baru yang membantu Umi bangkit semula. Membantu untuk Umi cakap ke diri "u need to bangkit, this life is not only for u but for your kids future. Takkan sebab kau eczema kau terus mau abaikan kesihatan lain. Bangkit dan belajar. Please learn about eczema and body weight"

Memang membuka peluang untuk bangkitlah Youth Skincare tu. Opps, lari tajuk. Hahaha. OMG my forever favorite skincare!

Alhamdullilah, hujung tahun 2018 sekali lagi Umi di approach untuk menjadi orang terawal join program Detox tapi kali ini dibawah Master Laila pula. Which is this program so neat dan sangat teratur dari segi penyusunan modul dan juga kelas-kelas dan info dalam program ini. Lagi 1, masa ini anak-anak Umi sudah besar and i have my own self care (jogging).
This program kan, betul-betul impressive. I dah start active. Thanks to my husband benarkan Umi healing.
Skin makin bagus sebab pakai skincare terbaik dan badan makin bertenaga dan fit.

I semakin dapat adapt kehidupan Healthy Lifestyle. Even tidak makan gula or nasi dengan banyak pun Umi boleh hidup gais!

Alhamdullilah! Skin makin bagus, berat badan makin cantikkk turun dan inchlosss sangat banyakkk!



Here some summary. haha.

Kalau perasaan in my journey, Umi ada saja masa down. Umi ada juga waktu yang kurus dan gemuk! Tapi siapa perasaan bila i jauhhhh ke laut dalam, somebody bagi i lifejacket untuk kembali ke darat.

Tahun 2016 bila Umi rasa Umi terlalu tua sudah tidak dapat diselamatkan, Shaklee buka peluang untuk kami ubah lifestyle. Walaupun ilmu yang disediakan masa itu, tidaklah begitu banyak sebab lifestyle tu sangat baru di Malaysia. Tapi still ada cara untuk belajar lagi dan lagi.

Bila Umi start ke laut dalam lagi. Tahun 2018, Master Laila pula beri Umi lifejacket untuk kembali ke jetty. MasyaAllah i am so impressive with this Shaklee communitty. Masa join Program bersama Master Laila ini, banyak sangat ilmu Umi dapat sampaikan kami dihantar untuk training untuk menjadi coach Detox.

Boleh saja mau kurus dengan cepat, tapi makesure whole body sihat okeh. Skin sihat, dalaman sihat, tenaga bagus dan badan fit. Ndak maulah kurus dengan cepat tapi berat saja turun.

Apa paling penting bila mau ubah lifestyle ini, kita kena ada penumpang yang sama tepat tuju. Kita kena da support sistem yang kuat. 

And i really grateful with Master Norita dan Master Salwa sebab cadangkan untuk Umi berkongsi kisah ini. Sampaikan berkobar-kobar Umi mengambil semula semangat Umi untuk ubah lifestyle.

Doakan Umi, Umi tengah berusaha semula untuk ubah lifestyle macam dahulu. Memang Umi tahu agak mencabar mau kurus dengan breastfeeding tapi Umi juga tahu, itu semua mainan emosi sahaja. 

Boleh tackle emosi, bolehlah tackle my whole life. HAHA. I cuma perlu fokus! Let's start with changing and detoxing the whole memasak punya rempah ya Elly.

Sebenarnya mau detox life ini senang. Start sahaja dahulu dengan detox your kitchen. So Umi detox my fridge in next entry okeh.

Kalau u join this, jomlah tag me. Umi mau tau juga, apa small steps yang U ubah untuk ubah your wholelife.

Gais, boleh jugak baca Tips Kurus Dengan Cepat Ramadan 

#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#duitrayaawalshaklee2023
#pengedarshakleekotakinabalu2023
#NextlevelBlogging
#SetRahmahShaklee2023

Hubungi saya disini:
Elly Matin SID 1159538
Nombor Telefon 0135566683
Pengedar Shaklee di Kota Kinabalu Sabah







Comments