BOLEHKAH INTERMITTEN FASTING BAGI IBU MENYUSUKAN ANAK

"Elly bolehkah kita Intermittent Fasting sewaktu susukan anak?"

Ini soalan kawan-kawan di Media Social bila Umi share Intermittent Fasting Umi. Kalau kita google, ada banyak jawapan sebenarnya. Tapi, Umi share journey Umi.

Umi bermula dengan Intermittent Fasting apabila, Umi mengandung anak ke-4. Dijadikan cerita, semasa kali pertama cek gula. Gula Umi sangatlah tinggi. Sebab tu Umi tidak kawal pemakanan. Kononnya that time my birthday week. Tahun lepas cerita ini. Hehe.


Makan macam-macam ok the day before cek gula

Siap buat meet up dengan team, 2 hari before cek gula.

Seminggu sebelum cek gula, suami bawa durian. Makanlah konon, sebab dulu tiada juga GDM. Tak sedar diri dah lanjut usia.

Tahun lepas, ramai sangat yang buat Intermittent Fasting. Ia umpama new trend diet yang sangat hangat diperkatakan. Terdetik dihati untuk mencuba Intermittent Fasting ini. Umi pada mulanya buat 12 jam terlebih dahulu. 12 jam makan dan 12 jam lagi tidak makan. 

Eh, pada siapa yang baru pertama kali baca atau dengar tentang Intermittent Fasting ini. Boleh baca di sini ya. Baca tentang Intermittent Fasting.

Okeh, sambung cerita. Bila Umi buat Intermittent Fasting. Bacaan gula Umi lebih baik. Lepas seminggu buat Intermittent Fasting, Umi buat pula 14 jam Intermittent Fasting dan 10 jam makan. Umi pernah buat 16 jam, tapi untuk badan Umi. Umi lebih sesuai guna kaedah 14:10.

Seminggu sebelum cek in KPJ

Tapi u kalau mau buat kaedah Intermittent Fasting ini sewaktu hamil. Pastikan dapatkan nasihat doktor ya dan jangan push u self to much. Macam Umi, kalau rasa lapar. Umi tak akan push diri. Umi terus ambil segelas Protein Shake.

Alhamdullilah GDM Umi terkawal asbab Intermittent Fasting itu. Apa bila sudah bersalin, Umi terbiasa buat Intermittent Fasting. Jadi agak senang juga untuk Umi sambung journey Intermittent Fasting Umi. 

Cuma itulah, Intermittent Fasting onz. Makan pun melantak. Hahah.

Cerita semasa menyusukan anak dan Intermittent Fasting ini, Umi secara peribadi. Okey saja proses ini, air susu pun tidak drop.

Tapi tahun ini baru, Umi betul-betul serius untuk buat Intermittent Fasting ditambah dengan mengurangkan pengambilan gula. Bila buat secara serius, barulah nampak hasil yang begitu ketara.

Sebelum ini, kadang Umi pandai pujuk diri Umi untuk makan makanan manis kononnya "kau kan breastfeeding".

Alhamdullilah, setakat ini Umi sudah turun 3.25 KG walaupun belum genap sebulan Umi take serious with my Intermittent Fasting Journey. Umi rasa sangat bangga dengan diri Umi, sebab Umi decide to serious Intermittent Fasting at the day my birthday. 16 February 2023 ini akan genap sebulan Umi Intermittent Fasting sambil susukan anak Umi yang ke-4.

Nampak tak? Tak nampak boleh saja tengok sini MY IF JOURNEY


Umi 1 tahun lepas, tidak sama dengan Umi tahun ini. I am so proud with my self. (Menangis tanda gembira)

InsyaAllah i will update u soon. Doakan Umi istiqomah ya.

Love,

Elly Matin 

Your Intermittent Fating Buddies

 #projekmegablogshaklee

#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#duitrayaawalshaklee2023
#pengedarshakleekotakinabalu2023

Hubungi saya disini:

Elly Matin SID 1159538
Nombor Telefon 0135566683
Pengedar Shaklee di Kota Kinabalu Sabah

Comments

  1. Hi partner, kita jalan jalan sini baca your IF journey. Terbaik & kipidap!

    ReplyDelete
  2. Masya Allah terbaiklah sahabat. Boleh sharing ttg buku tu tak? menarik pulak..

    ReplyDelete

Post a Comment